הגמרא במסכת מגילה (ז:) כותבת " מיחייב אינישי לבסומי עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי" וכך מובא גם להלכה בשולחן ערוך (סימן תרצ"ה). הגר"א על השו"ע מסביר: "בין נקמת המן לגדולת מרדכי". ומקשר זאת לגמרא "גדולה נקמה שניתנה בין שתי אותיות.(הכוונה לשם ה') שנאמר "אל נקמות ה'… גדולה דעה וכיוון שניטלה הדעה לא ידע וכו' "
כדי להבין את הדברים נתבונן בפרוש הרב קוק לגמרא הנ"ל.
הרב מסביר שיש שני סוגי נקמות. יש נקמה שהיא אמצעי, שעניינה להפרע מהאויב למגר את הרשע. זוהי נקמה חלשה, כי בעיקרון נקמה היא פעולה שלילית, הבאה מתוך חולשה ושנאה. אבל יש נקמה שהיא תכלית. נקמת ה'. זוהי אינה נקמה באה מתוך חולשה, אלא מתוך גדלות והכרה עליונה שבאה לגלות את עומק הטוב שבמציאות. נקמה שמבררת איך בעצם האויב במעשיו הרעים פעל ההפך הגמור. איך בעצם בסיפור הזה הטוב האלוקי הסתתר כל הזמן.
עמלק הוא שקר, עניינו הוא להסתיר את האמת על ידי הפיכת הטוב עצמו לרע. "אשר קרך בדרך" אפשר להסביר בכך את שלושת הפירושים ברש"י: 1) לשון מקרה- מסתיר את האמת, שיד ה' היא המכוונת את ההסתוריה וטוען שהכל במקרה, ניסי מצרים היו צרוף מקרים ותו לא. בכך הופך את האמונה לכפירה 2) לשון קרירות, מחליש את ההתלהבות של ישראל מסתיר את האמת על הפלא העצום של התגלות ישראל בעולם וגורם לעולם להתייחס אליהם כתופעה טבעית. בכך הופך את ההתלהבות לקרירות 3) לשון קרי. מטמא את ישראל במשכב זכור, מסתיר את קדושת ישראל בכך שהופך את הקדושה לטומאה.
זהו הנס הנפלא של פורים, נס נסתר שכולו נקמה גדולה. כל מה שהמן מתכנן ועושה כדי לפגוע בעם ישראל, בעצמו מתהפך לטובה. מתברר איך "בזכות" מעשיו של המן עם ישראל זכה לתשועה גדולה. תחת האגרות הקוראות להשמיד את העם היהודי, נשלחות אגרות הקוראות ליהודים להנקם מאויביהם, במקום השמדת היהודים זכינו להשמדת שונאי ישראל. העץ שהמן בעצמו הכין למרדכי, הופך להיות עץ התליה שלו, של המן.
מהפך נוסף מתרחש בתפקיד של המן. במגילה כתוב "גדל המלך אחשורוש את המן וינשאהו" מסביר הילקוט שמעוני שעשה לו[להמן] בימה למעלה מבימתו[אחשורוש]" כלומר, התפקיד של המן, לא היה השר הראשי, ראש המממשלה, אלא, הוא היה אפילו מעל המלך. ה"שם משמואל", מביא הוכחה נוספת. המן מרגיש בנוח, באמצע הלילה, להכנס לחצר המלך הפנימית, מקום שלמלכה אסור להכנס בלי רשות, כדי "לאמר למלך"! הוא יכול לצוות על המלך מה לעשות כי הוא מעל המלכות, מעל מדיניות הממשל, ממש כמו בג"צ.
הממשלה הנבחרת, ברוב גדול של 61 קובעת חוק? יש תפקיד בממלכה שהוא מעל, שיכול לפסול חוקים. לעצב את המדינה כרצונו של המיעוט. הוא יכול לבחור את מי לרומם ולהאדיר את זכויותיו (ערבים, מסתננים וכו') ואת מי לתלות בראש כל חוצות (או 'רק' לאפשר לאחרים לפגוע בהם: במתנחלים, בחרדים, במסורתיים הפרימיטיביים האלו). לא במקרה בג"צ(95) והמן(95) חולקים גימטריא משותפת.
בג"צ מסתיר את האמת, משתמש במושגים חיוביים, הפוך. במקום העצמת הפרט על ידי חובות הפרט, שהן בעצם הזכות הגדולה של כל אחד ואחד, להיות שותף במעשיו הקטנים והגדולים בבניין האומה. על ידי גבורה אל מול אויבינו, עמידה על תרבותנו הייחודית, חידוש זהותנו היהודית בארצנו. בג"צ שם במרכז את זכויות הפרט ומשתמש בהן כדי לאפשר לאויבנו להחליש את צה"ל, לרוחות זרות לעקור את תרבותנו, להסתננות שתחליש את הרוב היהודי בארץ ועוד.
והנקמה? "וישם את מרדכי על בית המן". התפקיד הזה של המן-בג"צ לא מתבטל, אלא מרדכי מקבל אותו. בפורים, מתגלה לזמן קצר, האמת. ההתפתחות השלמה של מלכות העמים, התרבותית, הלאומית, המוסרית תלויה בכך שישראל יהיו בראש. שמרדכי יהיה מעל המלך, יוביל ויכוון את הממלכה.
גם בימינו, אהרון ברק, שלא במתכוון הניח את התשתית החוקתית לסנהדרין. "השיבה שופטינו כבראשונה.." אם כך, צודקים המפגינים, בואו נבטל את הרפורמה המשפטית! הרי בג"צ במתכונתו הנוכחית הוא נהדר, הוא מהווה הכנה לסנהדרין!
התשובה היא, שהמבט החיובי הזה שרואה איך יד ה' מתגלה גם דרך הרשע, שייך לשכרות של פורים. זה מבט של דעת אלוקים עליונה, השייך רק לפורים, בעת אשר השכרות היא מצווה, היא מאפשרת לנו להשתחרר מהמבט הרגיל על המציאות. מתוך הסרת הדעת אפשר להתבונן לזמן קצר במשקפיים אלוקיות בהן אין הבדל בין נקמת המן לגדולת מרדכי. אבל בשאר השנה- השיכור העולם דומה עליו כמישור- אז הוא נופל. הסתכלות על הרשעה כמגלה שם השם בעולם היא מסוכנת מאוד. היא גורמת לטשטוש ההבדל בין טוב לרע ומכשירה את כל העוולות שבעולם.
פורים אינו הדרכה מעשית לניהול החיים. אם שותים לא נוהגים, אי אפשר לנהל כך מדינה. יש לנהוג באחריות, להתקדם שלב אחר שלב בגאולה, לתקן את העוולות במערכת המשפט, בזהות היהודית ובביטחון הלאומי.
פורים נותן לנו הצצה לעתיד, נותן לנו ביטחון, שגם אלו שעכשיו יוצאים להפגנות וצועקים על קץ הדמוקרטיה, עוד יתברר לנו שגם הם מסייעים בידינו להשיב את המשפט לתיקונו ומקדמים אותנו אל הגאולה השלמה.
דרג את המאמר
דירוג ממוצע 0 / 5. דרגו: 0
היה הראשון לדרג מאמר זה
3 תגובות
Hi there, just became alert to your blog through Google, and
found that it is really informative. I’m gonna watch out for brussels.
I’ll be grateful if you continue this in future.
A lot of people will be benefited from your writing.
Cheers! Escape rooms hub
Very interesting subject, regards for posting.!
I like this site it's a master piece! Glad I noticed this on google.
Euro travel